קנינים- עבדים, בהמה, קרקע..
[קידושין יד:-כט.]
Part I- 14b-16b
קניני עבד עברי ואמה העבריה
שמות פרק-כא מכרוהו בית דין* A
{א} וְאֵלֶּה הַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶׁר תָּשִׂים לִפְנֵיהֶם: {ב} כִּי תִקְנֶה עֶבֶד עִבְרִי שֵׁשׁ שָׁנִים יַעֲבֹד וּבַשְּׁבִעִת יֵצֵא לַחָפְשִׁי חִנָּם: {ג} אִם בְּגַפּוֹ יָבֹא בְּגַפּוֹ יֵצֵא אִם בַּעַל אִשָּׁה הוּא וְיָצְאָה אִשְׁתּוֹ עִמּוֹ: {ד} אִם אֲדֹנָיו יִתֶּן לוֹ אִשָּׁה וְיָלְדָה לוֹ בָנִים אוֹ בָנוֹת הָאִשָּׁה וִילָדֶיהָ תִּהְיֶה לַאדֹנֶיהָ וְהוּא יֵצֵא בְגַפּוֹ: {ה} וְאִם אָמֹר יֹאמַר הָעֶבֶד אָהַבְתִּי אֶת אֲדֹנִי אֶת אִשְׁתִּי וְאֶת בָּנָי לֹא אֵצֵא חָפְשִׁי: {ו} וְהִגִּישׁוֹ אֲדֹנָיו אֶל הָאֱלֹהִים וְהִגִּישׁוֹ אֶל הַדֶּלֶת אוֹ אֶל הַמְּזוּזָה וְרָצַע אֲדֹנָיו אֶת אָזְנוֹ בַּמַּרְצֵעַ וַעֲבָדוֹ לְעֹלָם: {ז} וְכִי יִמְכֹּר אִישׁ אֶת בִּתּוֹ לְאָמָה לֹא תֵצֵא כְּצֵאת הָעֲבָדִים: {ח} אִם רָעָה בְּעֵינֵי אֲדֹנֶיהָ אֲשֶׁר (לא) לוֹ יְעָדָהּ וְהֶפְדָּהּ לְעַם נָכְרִי לֹא יִמְשֹׁל לְמָכְרָהּ בְּבִגְדוֹ בָהּ: {ט} וְאִם לִבְנוֹ יִיעָדֶנָּה כְּמִשְׁפַּט הַבָּנוֹת יַעֲשֶׂה לָּהּ: {י} אִם אַחֶרֶת יִקַּח לוֹ שְׁאֵרָהּ כְּסוּתָהּ וְעֹנָתָהּ לֹא יִגְרָע: {יא} וְאִם שְׁלָשׁ אֵלֶּה לֹא יַעֲשֶׂה לָהּ וְיָצְאָה חִנָּם אֵין כָּסֶף:
ויקרא פרק-כה מוכר עצמו * B
{לט} וְכִי יָמוּךְ אָחִיךָ עִמָּךְ וְנִמְכַּר לָךְ לֹא תַעֲבֹד בּוֹ עֲבֹדַת עָבֶד: {מ} כְּשָׂכִיר כְּתוֹשָׁב יִהְיֶה עִמָּךְ עַד שְׁנַת הַיֹּבֵל יַעֲבֹד עִמָּךְ: {מא} וְיָצָא מֵעִמָּךְ הוּא וּבָנָיו עִמּוֹ וְשָׁב אֶל מִשְׁפַּחְתּוֹ וְאֶל אֲחֻזַּת אֲבֹתָיו יָשׁוּב: {מב} כִּי עֲבָדַי הֵם אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי אֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם לֹא יִמָּכְרוּ מִמְכֶּרֶת עָבֶד: {מג} לֹא תִרְדֶּה בוֹ בְּפָרֶךְ וְיָרֵאתָ מֵאֱלֹהֶיךָ: {מד} וְעַבְדְּךָ וַאֲמָתְךָ אֲשֶׁר יִהְיוּ לָךְ מֵאֵת הַגּוֹיִם אֲשֶׁר סְבִיבֹתֵיכֶם מֵהֶם תִּקְנוּ עֶבֶד וְאָמָה: {מה} וְגַם מִבְּנֵי הַתּוֹשָׁבִים הַגָּרִים עִמָּכֶם מֵהֶם תִּקְנוּ וּמִמִּשְׁפַּחְתָּם אֲשֶׁר עִמָּכֶם אֲשֶׁר הוֹלִידוּ בְּאַרְצְכֶם וְהָיוּ לָכֶם לַאֲחֻזָּה: {מו} וְהִתְנַחֲלְתֶּם אֹתָם לִבְנֵיכֶם אַחֲרֵיכֶם לָרֶשֶׁת אֲחֻזָּה לְעֹלָם בָּהֶם תַּעֲבֹדוּ וּבְאַחֵיכֶם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אִישׁ בְּאָחִיו לֹא תִרְדֶּה בוֹ בְּפָרֶךְ: {מז} וְכִי תַשִּׂיג יַד גֵּר וְתוֹשָׁב עִמָּךְ וּמָךְ אָחִיךָ עִמּוֹ וְנִמְכַּר לְגֵר תּוֹשָׁב עִמָּךְ אוֹ לְעֵקֶר מִשְׁפַּחַת גֵּר: {מח} אַחֲרֵי נִמְכַּר גְּאֻלָּה תִּהְיֶה לּוֹ אֶחָד מֵאֶחָיו יִגְאָלֶנּוּ: {מט} אוֹ דֹדוֹ אוֹ בֶן דֹּדוֹ יִגְאָלֶנּוּ אוֹ מִשְּׁאֵר בְּשָׂרוֹ מִמִּשְׁפַּחְתּוֹ יִגְאָלֶנּוּ אוֹ הִשִּׂיגָה יָדוֹ וְנִגְאָל: {נ} וְחִשַּׁב עִם קֹנֵהוּ מִשְּׁנַת הִמָּכְרוֹ לוֹ עַד שְׁנַת הַיֹּבֵל וְהָיָה כֶּסֶף מִמְכָּרוֹ בְּמִסְפַּר שָׁנִים כִּימֵי שָׂכִיר יִהְיֶה עִמּוֹ: {נא} אִם עוֹד רַבּוֹת בַּשָּׁנִים לְפִיהֶן יָשִׁיב גְּאֻלָּתוֹ מִכֶּסֶף מִקְנָתוֹ: {נב} וְאִם מְעַט נִשְׁאַר בַּשָּׁנִים עַד שְׁנַת הַיֹּבֵל וְחִשַּׁב לוֹ כְּפִי שָׁנָיו יָשִׁיב אֶת גְּאֻלָּתוֹ: {נג} כִּשְׂכִיר שָׁנָה בְּשָׁנָה יִהְיֶה עִמּוֹ לֹא יִרְדֶּנּוּ בְּפֶרֶךְ לְעֵינֶיךָ: {נד} וְאִם לֹא יִגָּאֵל בְּאֵלֶּה וְיָצָא בִּשְׁנַת הַיֹּבֵל הוּא וּבָנָיו עִמּוֹ: {נה} כִּי לִי בְנֵי יִשְׂרָאֵל עֲבָדִים עֲבָדַי הֵם אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי אוֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם אֲנִי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם:...
דברים פרק-טו מכרוהו בית דין* C
{יב} כִּי יִמָּכֵר לְךָ אָחִיךָ הָעִבְרִי אוֹ הָעִבְרִיָּה וַעֲבָדְךָ שֵׁשׁ שָׁנִים וּבַשָּׁנָה הַשְּׁבִיעִת תְּשַׁלְּחֶנּוּ חָפְשִׁי מֵעִמָּךְ: {יג} וְכִי תְשַׁלְּחֶנּוּ חָפְשִׁי מֵעִמָּךְ לֹא תְשַׁלְּחֶנּוּ רֵיקָם: {יד} הַעֲנֵיק תַּעֲנִיק לוֹ מִצֹּאנְךָ וּמִגָּרְנְךָ וּמִיִּקְבֶךָ אֲשֶׁר בֵּרַכְךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ תִּתֶּן לוֹ: {טו} וְזָכַרְתָּ כִּי עֶבֶד הָיִיתָ בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם וַיִּפְדְּךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ עַל כֵּן אָנֹכִי מְצַוְּךָ אֶת הַדָּבָר הַזֶּה הַיּוֹם: {טז} וְהָיָה כִּי יֹאמַר אֵלֶיךָ לֹא אֵצֵא מֵעִמָּךְ כִּי אֲהֵבְךָ וְאֶת בֵּיתֶךָ כִּי טוֹב לוֹ עִמָּךְ: {יז} וְלָקַחְתָּ אֶת הַמַּרְצֵעַ וְנָתַתָּה בְאָזְנוֹ וּבַדֶּלֶת וְהָיָה לְךָ עֶבֶד עוֹלָם וְאַף לַאֲמָתְךָ תַּעֲשֶׂה כֵּן: {יח} לֹא יִקְשֶׁה בְעֵינֶךָ בְּשַׁלֵּחֲךָ אֹתוֹ חָפְשִׁי מֵעִמָּךְ כִּי מִשְׁנֶה שְׂכַר שָׂכִיר עֲבָדְךָ שֵׁשׁ שָׁנִים וּבֵרַכְךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ בְּכֹל אֲשֶׁר תַּעֲשֶׂה:
מתני'. עבד עברי נקנה בכסף ובשטר, וקונה עצמו בשנים וביובל ובגרעון כסף; יתירה עליו אמה העבריה, שקונה את עצמה בסימנין. הנרצע נקנה ברציעה, וקונה את עצמו ביובל ובמיתת האדון.
גמ'. עבד עברי נקנה בכסף.
עבד | מקור | ||
עבד עברי הנמכר לעובד כוכבים | מכסף מקנתו | מלמד שנקנה בכסף | כל קנינו בכסף |
נמכר לישראל- אמה העבריה | והפדה | מלמד שמגרעת פדיונה ויוצאה. | מיקדשה בכסף מיקניא בכסף |
מכרוהו ב"ד- עבד עברי | כי ימכר לך אחיך העברי או העבריה ועבדך שש שנים | מקיש עברי לעבריה. | נמכר בעל כורחו |
מוכר עצמו | שכיר-שכיר. |
הניחא למאן דיליף שכיר שכיר, אלא למאן דלא יליף שכיר שכיר מאי איכא למימר? אמר קרא: +ויקרא כה+ וכי תשיג, מוסף על ענין ראשון, וילמד עליון מתחתון.
ומאן תנא דלא יליף שכיר שכיר?
האי תנא הוא; דתניא:
מכרוהו ב"ד | המוכר עצמו |
אינו נמכר אלא לשש | נמכר לשש ויתר על שש |
נרצע | אינו נרצע |
מעניקים לו | אין מעניקים לו |
רבו מוסר לו שפחה כנענית | אין רבו מוסר לו שפחה כנענית |
רבי אלעזר אומר: זה וזה אינו נמכר אלא לשש, זה וזה נרצע, וזה וזה מעניקים לו, וזה וזה רבו מוסר לו שפחה כנענית;
מאי לאו בהא קמיפלגי, דתנא קמא לא יליף שכיר שכיר, ור"א יליף שכיר שכיר! אמר רב טביומי משמיה דאביי: דכולי עלמא יליף שכיר שכיר, והכא בהאי קרא קמיפלגי..
המוכר עצמו..
מח'-נמכר לשש ויתר על שש? | ||
רחמנא גבי | תנא קמא-כן | רבי אלעזר-לא |
ועבדך שש שנים (יב) | זה - ולא מוכר עצמו | לך - ולא ליורש |
ועבדך אחרינא (יח) | לך - ולא ליורש | ולהרצאת אדון הוא דאתא |
מח'- אינו נרצע? | |||
תנא קמא | רבי אלעזר | ||
+שמות כא+ ורצע אדניו את אזנו במרצע | לגזירה שוה לרציעה שהיא באזן ימנית ( נאמר כאן אזן ונאמר להלן +ויקרא יד+ אזן, מה להלן ימין, אף כאן ימין) | ||
אזנו | אזנו שלו - ולא אזנו של מוכר עצמו | אזנו - ולא אזנה* | |
+שמות כא+ ואם יאמר העבד | העבד - ולא אמה* | עד שיאמר כשהוא עבד |
ואידך? מעבד העבד נפקא. ואידך? עבד העבד לא דריש.
אין מעניקין לו?
תנא קמא | רבי אלעזר | |
+דברים טו+ הענק תעניק לו | לו - ולא למוכר עצמו | לו - ולא לבעל חובו |
בעלמא נמי לא סבירא לן כרבי נתן. | מדסבירא לן בעלמא כרבי נתן - הנושה בחברו מנה וחברו בחברו - מוציאין מזה ונותנין לזה. (מקור: +במדבר ה+ ונתן לאשר אשם לו, אתא לו לאפוקי) |
אין רבו מוסר לו שפחה כנענית?
תנא קמא | רבי אלעזר | |
+שמות כא+ אם אדוניו יתן לו אשה | לו - ולא למוכר עצמו | לו - בעל כרחו |
כי משנה שכר שכיר עבדך | (שכיר אינו עובד אלא ביום, עבד עברי עובד בין ביום ובין בלילה...) מכאן, שרבו מוסר לו שפחה כנענית | אי מהתם, הוה אמינא ה"מ מדעתיה, אבל בע"כ - אימא לא, קמ"ל.* |
(together learns..)
אלא מאן תנא דלא יליף שכיר שכיר? האי תנא הוא; דתניא..
naa, g'sh wouldnt wrk..
עבד יוצא לחירות ביובל מנלן?
עבד | מקור | ג"ש לא מועיל | איצטריך..* | |
עבד עברי הנמכר לעובד כוכבים | עַד שְׁנַת הַיֹּבֵל יַעֲבֹד עִמָּךְ: | |||
בנרצע | ושבתם איש אל אחוזתו ואיש אל משפחתו וגו' |
*ס"ד אמינא מוכר עצמו הוא, דלא עבד איסורא, אבל מכרוהו ב"ד דעבד איסורא - אימא ניקנסיה, קמ"ל* | דמטאי זמניה - אימא נקנסיה (דעבר על "כי עבדי הם") | אמר קרא איש, איזהו דבר שנוהג באיש ואין נוהג באשה? הוי אומר: זו רציעה |
במכרוהו ב"ד | ושב אל משפחתו וגו' - | לא עבד ליה שש - אימא לא |
* resolving l'olam w/ v'shavtem (*exp)
פסוק | הוה אמינא* |
לעולם | לעולם ממש |
both | לעולמו של יובל |
שבתם | הוה אמינא ה"מ היכא דלא עבד שש |
אלא מאן תנא דלא יליף שכיר שכיר? רבי..
וְאִם לֹא יִגָּאֵל בְּאֵלֶּה וְיָצָא בִּשְׁנַת הַיֹּבֵל הוּא וּבָנָיו עִמּוֹ:
רבי | ||
יגאלנו | לזה[נמכר לגוי] - ולא לאחר | (and no redemtion for a slave owned by Jews) |
באלה | באלה הוא נגאל, ואין נגאל בשש. | שיכול והלא דין הוא: ומה מי שאינו נגאל באלה - נגאל בשש, זה שנגאל באלה - אינו דין שנגאל בשש |
וְיָצָא בִּשְׁנַת הַיֹּבֵל* | בעובד כוכבים שישנו תחת ידך* | wait till yovel, don't deceptively free him earlier. |
ר' יוסי הגלילי | ר"ע | |
לימוד | וְאִם לֹא יִגָּאֵל בְּאֵלֶּה אלא באחר וְיָצָא בִּשְׁנַת הַיֹּבֵל [שעבוד | |
באלה [קרובים]- לשחרור, בשאר כל אדם - לשעבוד | באלה [שאר כל אדם]- לשחרור, בקרובים- לשעבוד. | |
סברא | מסתברא גאולת אחרים לשיעבוד, דאי אמרת לשחרור, הוו מימנעי ולא פרקי ליה; | מסתברא גאולת קרובים לשיעבוד, דאי אמרת לשחרור, כל יומא ויומא אזל ומזבין נפשיה. |
בסוף:לא מצא התנא
אם אחרת יקח לו- הקישה הכתוב לאחרת | לא תצא כצאת העבדים | |||
רב הונא אמר: אדון כותבו | אשה מקניא בשטר | >>>>> | אמה העבריה מקניא בשטר | שאינה יוצאה בראשי אברים כעבד |
רב חסדא אמר: אב כותבו | +שמות כא+ לא תצא כצאת העבדים, | +ויקרא כה+ והתנחלתם אותם לבניכם אחריכם, | |
* אבל נקנית היא כקנין עבדים, ומאי ניהו? שטר | אותם בחזקה - ולא אחר בחזקה | ||
שטר ה"ל לרבויי, שכן מוציאה בבת ישראל | אדרבה, חזקה ה"ל לרבויי, שכן קונה בנכסי הגר! | ||
באישות מיהת לא אשכחן | |||
אי בעית אימא: להכי אהני אם אחרת. |
flip chart, etc..
show the pesukim vs/ e/othr
ואימא: אותם בשטר - ולא אחר בשטר! הכתיב: לא תצא כצאת העבדים. ומה ראית? מסתברא,. . ורב הונא, האי מאי דריש ביה? ההוא מיבעי ליה: ורב חסדא? א"כ, לכתוב קרא לא תצא כעבדים, מאי כצאת העבדים? ש"מ תרתי.
[comp. usage of "lo" w/later –[
. אמר, דאמר קרא: +שמות כא+, מלמד,. תנא; וקונה את עצמו בכסף ובשוה כסף, ובשטר. בשלמא כסף, דכתיב: +ויקרא כה+; נמי, +ויקרא כה+ אמר רחמנא -; אלא האי ה"ד? אילימא דכתב ליה שטרא אדמיה, היינו כסף! אלא שיחרור, שטר למה לי? לימא ליה באפי תרי זיל, א"נ באפי בי דינא זיל! אמר רבא, זאת אומרת:.
וקונה את עצמו ב.. | דכתיב | |
שנים | שש שנים יעבד ובשביעית וגו'. | |
יובל | עד שנת היובל יעבד עמך | |
גרעון כסף * | חזקיה- והפדה | שמגרע פדיונה ויוצאה |
תנא- מכסף מקנתו | ||
שוה כסף | ישיב גאולתו | לרבות שוה כסף ככסף |
שטר | ע'ל,צר'- | עבד עברי גופו קנוי, והרב שמחל על גרעונו - אין גרעונו מחול |
יתירה עליו אמה העבריה.
אמר ר"ל: אמה העבריה קונה את עצמה במיתת האב מרשות אדון, מק"ו:
ומה סימנין | שאין מוציאין מרשות אב | מוציאין מרשות אדון, |
מיתה | שמוציאה מרשות אב | אינו דין שמוציאה מרשות אדון. |
Question | Answer | |||
ברייתא א | יתירה עליו אמה העבריה | שקונה את עצמה בסימנין | ניתני נמי מיתת האב! | דבר שיש לו קצבה (אפ' רק למטה) קתני, דבר שאין לו קצבה לא קתני |
ברייתא ב | ד' מעניקים להם | ג' באיש וג' באשה, ואי אתה יכול לומר ד' באחד, לפי שאין סימנים באיש ואין רציעה באשה | האיכא מיתת אדון, דאין להם קצבה וקתני, ניתני נמי מיתת אב! | מיתת אדון נמי לא קתני* |
ברייתא ג | ואלו מעניקים להם | היוצא בשנים, וביובל, ובמיתת האדון, ואמה העבריה בסימנים | ניתני נמי מיתת אב! | תיובתא. |
*ברייתא ב
ה'א | מסק' | |
באיש | היוצא בשש שנים והיוצא ביובל ונרצע שיוצא במיתת אדון | שנים ויובל ויובל של רציעה |
באשה | שנים ויובל וסימנים | שנים ויובל וסימנים |
והא ריש לקיש ק"ו אמר! קל וחומר פריכא היא, משום דאיכא למיפרך: מה לסימנין שנשתנה הגוף, תאמר במיתת אב שכן לא נשתנה הגוף?
No comments:
Post a Comment